MASALAH JERAGAT DI KALANGAN REMAJA

Masalah jeragat dan wanita Asia amat sinonim. Bukan satu penyakit tapi kehadiran jeragat sebenarnya merimaskan dan boleh membawa kepada rasa rendah diri, stress dan kurang berkeyakinan bila berhadapan dengan orang ramai.

Masalah jeragat ni biasanya dikaitkan kepada golongan wanita yang berusia 30 tahun dan ke atas. Walaubagaimana pun, sekarang masalah ini telah turut mula di alami oleh golongan remaja.

Bagaimana remaja boleh mengalami Masalah Jeragat?

Sebelum tu, mari kita lihat dulu bagaimana masalah jeragat kini turut dihidapi oleh golongan remaja.

1. Faktor Genetik

Cuba kita lihat dalam kalangan ahli keluarga sendiri. Ada tak ibu, kakak atau ahli keluarga lain yang mengalami masalah jeragat. Jika ada, potensi untuk diri menghadapi masalah yang sama adalah lebih tinggi.

2. Cahaya Matahari

Terdedah kepada cahaya matahari untuk tempoh yang lama turut membawa kepada masalah jeragat. Kesan sinar UV akan menyebabkan kulit mengeluarkan pigmen yang lebih gelap dengan tujuan melindungi kulit kita,

3. Penggunaan Produk Kecantikan yang Salah

Remaja masa kini lebih maju atau lebih advance tentang bab kecantikan berbanding dengan dahulu. Dengan lambakan produk kecantikan di pasaran, remaja mempunyai banyak pilihan untuk mendapatkan kulit yang cerah dan gebu.

Sayangnya kebanyakan produk-produk kecantikan yang dijual secara berleluasa dan murah mengandungi bahan-bahan kimia dan racun yang bahaya. Pemakaian produk kecantikan  atau kosmetik yang tidak sesuai dan berbahaya ini juga boleh menyebabkan kulit rosak dan akhirnya berjeragat.

CARA HILANGKAN JERAGAT

Jika mula kelihatan bintik-bintik hitam tumbuh di muka, cepat bertindak mencari jalan penyelesaian. Sangat penting untuk masalah ini dirawat dengan segera sebelum jeragat semakin tebal.


1. Gunakan Krim Pelindung yang Selamat


Gunakan krim pelindung matahari setiap hari walaupun tidak perlu keluar ke kawasan yang panas.Krim pelindung terbaik kerana ia dihasilkan dari bahan asas yang telah diuji.

Telah dipastikan bahan yang digunakan adalah bebas dari 300 bahan yang didaftarkan sebagai merbahaya seperi merkuri, hidrokuinon dan tetrinoin. Selamat dan berkesan menghilangkan jeragat.

Untuk lebih lanjut boleh baca di 'krim jeragat paling berkesan'.


2. Elakkan Kulit Terdedah pada Sinar Matahri


Bila banyak terdedah kepada sinar matahari, sel kulit akan mudah rosak hingga menyebabkan masalah jeragat. Lebih elok, jika dapat elakkan dari berada bawah sinar matahari dari pukul 10 pagi –4 petang.

3. Gunakan Produk yang Selamat


Berhati-hati dalam memnuat pemilihan produk kecantikan. Pastikan tiada bahan beracun bahaya yang boleh merosakkan kulit. Jangan malas untuk menjaga kulit sedari remaja terutama yang menpunyai ahli keluarga yang bermasalah jeragat.

Bagi yang memupunyai sulur galur keluarga dengan masalah jeragat, produk paling baik yang boleh diambil ialah Vivix.  

vivix untuk jeragat

 

Sekiranya adik-adik dapati di muka telah tunbuh bintik-bintik hitam ni, bertindaklah segera. Buat rawatan secepat mungkin supaya jeragat itu tidak merebak dan bertambah banyak.

KONSULTANSI & PERTANYAAN

Boleh hubungi Rihan untuk konsultansi, sebarang pertanyaan atau untuk dapatkan maklumat yang lebih lanjut.

Rihan 012-2404057
Facebook : Norihan Maelah
Instagram : norihan_m
COD : Kajang, Bangi, Sungai Ramal, Sungai Chua, IUKL, Unitem
Kawasn Lain : Penghantaran secara poslaju disediakam.