Jerawat di Usia Dewasa - Punca & Penyelesaiannya

Siapa kata orang dewasa tak ada masalah jerawat?  Ada juga mereka yang walaupun dah melepasi usia remaja, tapi jerawat masih lagi  tumbuh kat muka. 


Malu....
Stress...

Semua ada. Yalah, dari usia remaja sampailah ke peringkat dewasa, jerawat masih lagi tak jemu-jemu nak tumbuh. Dah macam-macam cara buat, dah macam-macam produk guna.

Orang kata, dah naik malas dah. Cara tradisional ke, produk moden ke, semuanya tak memberikan hasil yang di mahukan. Jerawat masih galak nak tumbuh.

Jerawat kalau di usia remaja, belasan tahun memang perkara biasa kan.

Tapi kenapa dah dewasa ni pun masalah jerawat masih menghantui?
Apa punca yang menyebabkan jerawat tumbuh kat muka orang-orang dewasa?

Punca-punca Jerawat Orang Dewasa


1. Stress

Bila dewasa banyak tanggungjawab yang perlu digalas. Masalah kerja, masalah keluarga, masalah kewangan semuanya terpikul di bahu sendiri.

2. Hormon

Perubahan hormon berlaku di banyak peringkat kehidupan. Turun naik hormon ini akan memberi kesan pada kulit muka.

Bagi kaum wanita, perubahan hormon adalah lebih ketara. Peringkat kehamilan, menstrual dan menopause juga mempengaruhi hormon.

Perubahan tahap hormon yang tidak menentu ini, boleh mengakibatkan masalah jerawat.

3. Pencemaran

Hari-hari kita terdedah kepada pencemaran terutamanya pencemaran udara. Aktiviti dan rutin harian, menuntut kita untuk ke sana dan ke sini. Ini turut menyumbang kepada masalah jerawat.

4. Pengunaan Produk yang Salah

Salah pilih produk juga boleh mengakibatkan jerawat masih lagi tumbuh di kalangan orang dewasa. Produk yang mengandungi bahan terlarang, pada awlnya mungkin memberi kesan yang dimahukan.

Selepas beberapa ketika, kulit akan mula naik jerawat atau naik jeragat.

Cara Atasi Jerawat Dewasa Dengan Berkesan

1. Penjagaan Kulit Muka

Cuci muka setiap hari untuk pastikan kulit bersih dan tiada bakteria yang tertinggal di kulit. Kulit telah terdedah kepada pelbagai pencemaran sepanjang hari.

Pastikan cuci 2 kali sehari, kerana jika berlebihan, ia akan mengganggu kelembapan kulit. Juga pilihlah produk yang tidak mengandungi bahan kimia seperti hidrkuinon atau merkuri.

2. Vitamin untuk rawatan dari dalam

Untuk perubahan tahap hormon, anda boleh ambil GLA Complex. Hormon akan menjadi stabil dan dapat berfungsi dengan normal. Bila hormon stabil, jerawat tak tumbuh.

Alfalfa Complex perlu untuk buang toksin-toksin yang terdapat pada kulit dan seluruh tubuh badan. Toksin disebabkan oleh pemakanan, pemakaian produk yang mengandungi bahan kimia dan juga pencemaran. Bila badan bebas toksin, kulit akan jadi lebih sihat dan jerawat akan hilang.

Vitamin C pula akan membantu mengecutkan jerawat dengan cepat. Vitamin C mengandungi anti oksidan yamg boleh melawan radang pada kulit. Jerawat juga merupakan sejenis radang.

Hubungi Saya

Dengan cara pengambilan produk yang betul, anda boleh bebas jerawat. Hubungi Rihan di 012-2404057 untuk vitamin anda dan juga konsultansi.

Rihan 012-2404057
FB : Norihan Maelah