5 Cara Untuk Hilangkan Parut Bekas Jerawat

Masa jerawat tumbuh, kita kelam kabut cari cara nak hilangkan jerawat. Bila dah hilang, tinggal pulak bekas parut kat muka.


Jom kita lihat cara-cara bagaimana nak hilangkan parut jerawat ni.

5 Cara Untuk Hilangkan Parut Bekas Jerawat

1. Daun Lidah Buaya

Daun lidah buaya ni memang banyak kegunaanya. Sebab tu ramai yang suka tanam pokok ni di rumah. 

Untuk hilangkan parut jerawat, ambil lendirnya dan sapukan ke muka. Biarkan selama lebih kurang 1/2 jam sebelum dibilas. 

2. Ubi Kentang

Kat rumah mesti ada ubi kentang kan. Ambil ubi kentang dan hiris nipis-nipis. Tempekkan pada bahagian yang ada parut jerawat


 Biarkan selama 15 minit - 30 minit. Kemudian bilas dengan air suam. Cara ini boleh dibuat sekali sehari sehingga parut pudar dan hilang.

3. Bedak Sejuk

Dulu masa Rihan belajar, suka sangat guna bedak sejuk ni. Tiap-tiap malam sebelum tidur, sapu kat muka. Macam pakai masker.

Cara ni memang sesuai untuk hilangkan parut. Biarkan semalaman dan basuh pada keesokan hari. Mudah dan boleh diamalkan setiap hari.

4. Tomato


Ambil sebiji tomato. Lenyekkan sampai jadi pes. Sapukan pes tomato ni pada kulit dan parut jerawat. Biarkan selama 15-30 minit. Bilas sampai bersih.

5. Timun

Timun pun boleh membantu menghilangkan parut jerawat.  Timun sebenarnya kaya dengan Vitamin A dan C. Juga sangat sesuai untuk melembapkan dan menyegarkan kulit. 

Potong timun dan tempekkan pada muka dan parut. Boleh juga sapukan perlahan-lahan pada bekas parut jerawat untuk kesan yang lebih cepat.

 Banyak punca yang menyebabkan tumbuh jerawat. Antaranya ialah ;-

- Hormon yang tak stabil
- Bakteria
- Keturunan
- Kulit yang berminyak

Dan bila jerawat ini hilang, tinggal pula bekas parut. Jaga kebersihan dan pastikan juga produk yang anda gunakan adalah selamat. Boleh hubungi Rihan 012-2404057 untuk cara-cara menghilangkan jerawat dan juga parut.