MY Idola Dalam Bisnes Shaklee - Kagum Dengan Semangatnya

Ada orang tanya, sapa idola Rihan dalam bisnes?

Terus teringat kat arwah mak. Arwah mak memang suka berniaga. Ingat lagi masa Rihan sekolah rendah, mak buat kuih muih untuk dijual. Dan pagi-pagi arwah abah akan hantar kuih kat kedai kopi.
Kuih yang biasa arwah mak buat kuih karipap, kasturi, apam dengan roti. Selalu jugaklah tolong goreng karipap pagi-pagi.
 
Selain dari tu, arwah mak jual kain ela jugak. Arwah ambik kain kat bandar Muar. Masa tu banyak kedai-kedai kain kat tepi sungai Muar tu. Selalulah ikut arwah gi kedai untuk pilih atau tukar kain.


Dan lagi satu, dulu kat rumah kampung ada sebatang pokok limau. Bila tiba masa berbuah, arwah mak suruh bawak buah limau tu gi sekolah dan jual kat kawan-kawan. Sampai cikgu kata, hari-hari kelas ni bau limau...😃

Pokok limau tu selain dari buahnya di jual, selalu jugaklah arwah mak patahkan ranting dan buat sebat anak-anak. Hehe...siapa yang kena tu, biarlah rahsia.

Bisnes yang agak besar, arwah ada buat pakej sewaan pinggan mangkuk untuk kenduri kendara. Ada satu stor khas untuk simpan barang-barang ni semua. Kalau tiba masa cuti sekolah, siaplah kena keluarkan barang-barang ni semua dan kira bila ada yang nak sewa. Semua sekali ada 50 hidang.

Semua barang-barang ni ada tanda niaga arwah, M & Z. Dan sampai sekarang masih ada lagi pinggan mangkuk ni semua.

Rihan kagum dengan semangat arwah mak dan abah dalam buat bisnes. Tak pernah kenal erti putus asa dan mengalah. Mereka berdualah idola Rihan.

Alfatihah buat arwah mak dan abah....